Ekosystem edukacyjny 3LAB - pracowni innowacji

materiały prasowe, Kurzgesagt
materiały prasowe, Kurzgesagt

3LAB to edukacyjny ekosystem, zbudowany przez społeczność III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni. Wolontariusze, nauczyciele i eksperci, a także przyjaciele szkoły, uczniowie i rodzice - dzielą się wiedzą, własnym czasem oraz umiejętnościami. Jako Pracownia Innowacji 3LAB są finalistami 17. edycji konkursu Popularyzator nauki 2021 w kategorii zespół.

Działalności Pracowni Innowacji 3LAB przy 3. Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni przyświeca motto profesora W.M.Laetscha: „Ostateczny cel popularyzacji nauki nie jest obywatelski, ekonomiczny, ideowy, praktyczny czy etyczny – jest humanistyczny”. Dlatego zrzeszeni tam popularyzatorzy upowszechniają nie tylko technologie kosmiczne, astrobiologię, inżynierię, czy wiedzę o sztucznej inteligencji, ale również nauki związane ze sztuką, architekturą, sztuki projektowaniem, zarządzaniem, bezpieczeństwem i prawem.

W akcje pracowni angażują się - na zasadzie non-profit: uczelnie, organizacje, instytucje, agencje i fundacje, a osobiście: naukowcy, eksperci, biznesu, przyjaciele licem i szeroko rozumiana społeczność szkolna: uczniowie, absolwenci, nauczyciele i rodziny (więcej: TU).

„Pomagamy sięgnąć innym po to, co wydaje się poza ich zasięgiem. To, co robimy, bardzo szeroko wykracza poza szkolny program nauczania” - zapewnia w imieniu zespołu Anna Rzepa, koordynatorka 3LAB. I dodaje: „Traktujemy popularyzację jako relację: proces jest skuteczniejszy, jeśli opiera się na serdecznej, partnerskiej relacji, to kontrapunkt dla hierarchii nauczyciel-uczeń, starszy-młodszy”.

3 LAB promuje naukę poprzez relację bezpośrednią, tutoring on-line, wykłady, raporty, publikacje, zajęcia otwarte, udział w konferencjach i radach programowych, targach. Upowszechnia wiedzę wśród odbiorców na wszystkich poziomach edukacyjnych. Autorskie makroprojekty pracowni to m.in. „FUTURE”, „3CLASS” i „Pierwsi widzowie”. Pracownia pomaga uczniom w realizacji indywidualnych i zespołowych projektów naukowych. Realizuje projekty badawczo – rozwojowe, naukowe, technologiczne, kosmiczne, medyczne, designerskie i społeczne. Pozyskuje fundusze na ich realizację, a następnie upublicznia i promuje efekty tych działań.

„Mobilizujemy innych do zaspakajania ciekawości, projektowania procesów, doświadczeń, pisania własnych publikacji, raportów. Szerzymy pogląd, że źródłem poznania nie jest tylko nauka, ale też sztuka. Upowszechniamy holistyczne podejście do zjawisk zachodzących wokół nas. Pokazujemy, że popularyzacja nauki może być formą kształcenia umysłu i charakteru” – mówi Anna Rzepa.

„Środki finansowe, jakie wygrywamy w konkursach, przeznaczamy na wsparcie innych popularnonaukowych projektów realizowanych przez uczniów. Nasz partner, firma Jit Team, przekazał w projekcie “3CLASS” kilkadziesiąt laptopów dla dzieci wykluczonych cyfrowo ze szkół wiejskich” – wylicza Anna Rzepa. Z kolei w 2020 r. wolontariusze “3CLASS” przekazali wygraną w konkursie - 13 tys. zł (nagrodę ufundowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów) na druk przyłbic dla personelu medycznego w całej Polsce.

mat. prasowe
mat.prasowe, Kurzgesagt

Koordynator 3 LAB wraz z uczniami, nauczycielami i zaproszonymi do projektów gośćmi zajmują się upowszechnianiem nauki od 1999 roku, a od pięciu lat - w ramach pracowni innowacji 3LAB. Działania te uhonorowano w 2021 r. Złotym Grantem Jury w konkursie “Projektanci Edukacji” oraz nagrodą dziennikarzy miesięcznika “Focus”. W 2020 r. pracownia była laureatem międzynarodowego Hackhatonu Tech4good, organizowanego przez Amazon, Microsoft i Google, a także Kancelarię Premiera RP i GovTech. W 2019 r. za promocję działalności naukowej oraz wysoki poziom badań naukowych realizowanych projektów, 3LAB otrzymała Medal (nr 424) międzynarodowego komitetu naukowego “Forum Baltica”.

Wśród wielu inicjatyw pracowni są warsztaty z modelowania, druku 3D, elektroniki i programowania, scenariusz lekcji „Przeprowadzka na Marsa”, prelekcje dotyczące namierzania satelity PW SAT 2, badań astrobiologicznych czy budowy i inżynierii platformy stratosferycznej. W ramach współpracy z zespołem PW SAT 2 i Morskiego Klubu Łączności uczniowie w III LO mogli namierzać polskiego satelitę PWSAT2 na orbicie.

Koordynatorka 3LAB była współautorką projektu popularnonaukowego „Pan Stanisław, czyli szkoła w kosmosie” na potrzeby kręcenia filmu dokumentalnego “Nieletni inżynierowie” firmy Mediolia.

Pracownia przeprowadziła dla studentów UAM w Poznaniu zajęcia edukujące nt. znaczenia projektów popularnonaukowych w edukacji przyrodniczej. Umożliwia licealistom wygłaszanie wykładów rówieśniczych, np. „Ezoteryczne języki programowania”, „O komercyjnym zastosowaniu energetyki fuzyjnej”, „Śluzowce organizmy przyszłości” i „Przyszłość stanu wiedzy”.

W marcu 2020 zespół 3LAB podjął działania, które wdrażane były natychmiast w reakcji na pandemię. Wszystkie działania oprócz niesienia wiedzy i pomocy miały za cel zapobieganie syndromowi izolacyjnemu uczniów. Dotyczyły one zarówno dzieci i uczniów dysponujących narzędziami cyfrowymi, jak i wykluczonych cyfrowo.

PAP – Nauka w Polsce

kol/ zan/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    We Wrocławiu powstanie Centrum Odkryć Medycznych

  • Fot: PAP/Stach Leszczyński

    Sebastian Szklarek: popularyzacja nauki jest ważna wobec ekspozycji na fake newsy

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera