Polskie uczelnie, porty i spółki gazowe chcą razem rozwijać technologie LNG

Fot. PAP/ Marcin Bielecki 23.07.2014
Fot. PAP/ Marcin Bielecki 23.07.2014

Sześć uczelni morskich i politechnik z północnej Polski, spółki Polskie LNG i PGNiG, a także porty w Szczecinie, Świnoujściu i w Gdyni chcą wspólnie rozwijać nowe technologie LNG na Bałtyku. Powołały konsorcjum - Polską Platformę „Innowacyjne Technologie Morskie”.

Członkowie konsorcjum informują, że Platforma to pierwszy krok w kierunku rozwoju rynku LNG w Polsce. Uczelnie, porty i obie spółki – Polskie LNG oraz PGNiG – mają zamiar stworzyć pomost między biznesem i nauką, dzięki któremu skroplony gaz ziemny stanie się podstawowym paliwem dla statków na Bałtyku. Sojusznikiem w tej sprawie jest Unia Europejska, która chce, by jednostki pływające po Morzach Północnym i Bałtyckim oraz Cieśninie La Manche zmniejszyły od 2015 r. zawartość siarki w paliwie morskim z 1 proc. do 0,1 proc. Rozwiązaniem jest LNG, które jest paliwem ekologicznym.

Inicjatorem powołania konsorcjum jest Akademia Morska w Szczecinie – uczelnia koordynuje prace konsorcjum oraz pełni funkcję sekretariatu. Liderem konsorcjum zostało Polskie LNG, spółka odpowiadająca za budowę i eksploatację terminalu LNG w Świnoujściu.

„Innowacyjne Technologie Morskie” tworzą: Akademia Morska w Szczecinie, Politechnika Gdańska, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Politechnika Koszalińska i Akademia Morska w Gdyni, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Port Gdynia oraz PGNiG i Polskie LNG. Konsorcjum jest otwarte dla innych członków zainteresowanych wykorzystaniem LNG w żegludze morskiej.

Konsorcjum przygotowało szczegółowy plan badań i rozwiązań dot. nowych technologii tak, by polski terminal stał się centrum tankowania statków napędzanych LNG.

"Trzeba przygotować system przeładunków i transportu LNG na Bałtyku, opracować rozwiązania techniczne, które poprawią efektywność i ograniczą koszty silników okrętowych napędzanych LNG, stworzyć uniwersalną koncepcję jednostek pływających, które mogłyby transportować gaz do statków pływających po morzu. Jeżeli uda się zrealizować te plany, Polska stanie się centrum żeglugi opartej na LNG na skalę europejską" - mówi prof. dr hab. inż. Stanisław Gucma, rektor Akademii Morskiej w Szczecinie.

Konsorcjum chce ruszyć z badaniami w 2016 roku. Część nakładów finansowych ma pochodzić od podmiotów działających w sektorze paliw LNG dla żeglugi. O dofinansowanie Platforma aplikuje także do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. (PAP)

luo/ dym/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Katowice, 14.11.2024. Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. PAP/Jarek Praszkiewicz

    Pełczyńska-Nałęcz: kolejna „Ścieżka SMART” będzie oceniana dwa razy szybciej

  • Wizualizacja projektu. Fot. materiały prasowe

    Badacze Politechniki Wrocławskiej opracowali wynalazek do budowy cegieł na Księżycu

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera