Dziewięć zespołów będzie reprezentowało Polskę w 29. edycji konkursu Shell Eco-Marathon. Zadaniem zawodników jest skonstruowanie pojazdu, który na jednym litrze paliwa przejedzie jak najwięcej kilometrów. Zawody odbędą się między 15 – 19 maja w Rotterdamie.
„Pokonanie trasy z Rotterdamu do Moskwy na jednym litrze paliwa, niemożliwe? Niekoniecznie. Co roku podczas konkursu Shell Eco-Marathon Europe, studenci z całej Europy biją kolejne rekordy wydajności zużycia paliwa” – informują organizatorzy.
W tegorocznej edycji zawodów zmierzy się ponad 3 tys. studentów podzielonych na 224 zespoły z 24 krajów. Polskę reprezentować będzie dziewięć zespołów. Dwa z nich: \"Eco CarPG\" - Koło Naukowe „Mechanik” oraz \"Mietek Team\" - Wydział Mechaniczny pochodzą z Politechniki Gdańskiej. Politechnikę Lubelską reprezentować będą: \"Elvic Team\" z Wydziału Mechanicznego oraz \"Eco Zone 505\" - Koło Naukowe Inżynierii Materiałowej.
Na starcie pojawią się również reprezentanci Politechniki Warszawskiej: \"Green Arrow\" z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych, \"SIMR Team\" z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych oraz \"SKAP\" - Studenckie koło Aerodynamiki Pojazdów z Wydziału Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa.
W wyścigu będą uczestniczyły także zespoły: „Smart Power” pochodzący z Wydziału Mechaniczno-Technologicznego Politechniki Śląskiej oraz \"Iron Wariors\" z Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej.
Zawodnicy będą rywalizowali w dwóch kategoriach: futurystycznej \"Prototype\" i konwencjonalnej \"UrbanConcept\". W zaprojektowanych i zbudowanych przez siebie pojazdach wykorzystają zarówno konwencjonalne źródła energii, takie jak benzyna, olej napędowy, etanol i GTL, jak i alternatywne, m.in. wodór i prąd.
„W 2013 roku Shell Eco-Marathon stawia na połączenie rozwiązań solarnych i elektrycznych. Zmiana ta odzwierciedla kierunek, w jakim rozwijać się będzie branża motoryzacyjna, stawiając na pojazdy elektryczne” – informują organizatorzy konkursu.
W 2012 roku ulice holenderskiego miasta Rotterdam zmieniły się w tor wyścigowy, na którym zmagania obserwowało ponad 40 tys. osób. Uliczny tor, a na nim pięć, ostrych 90-stopniowych zakrętów, zmusił uczestników rajdu do wykazania się dużą zręcznością i umiejętnością jazdy. Wyścig organizowany w sercu metropolii stanowił także nowe wyzwanie dla samych pojazdów, przyzwyczajonych do warunków torowych.
W ubiegłorocznej edycji konkursu wzięło udział osiem polskich drużyn. Najlepiej wypadł zespół studentów \"Eco Zone 505\", zajmując 3. miejsce w kategorii „Urban Concept” wśród pojazdów z silnikiem diesla. Zespół Smart Power z Politechniki Śląskiej, wystawiający pojazd Mushellka, startował w kategorii prototypów napędzanych energią elektryczną. Podczas wyścigu drużyna pokonała dystans 425 km zużywając 1 KWh. Wynik ten okazał się na tyle dobry, że pozwolił drużynie zająć 10. miejsce w klasyfikacji głównej.
Zmagania drużyn podczas wyścigu oraz atmosferę Shell-Eco Marathon można zobaczyć tutaj.
PAP - Nauka w Polsce
ekr/ mrt/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.