Prowadzenie bloga polepsza samopoczucie nastolatków

Izraelskie badanie, którego wyniki opublikowano w "Psychological Services", udowadnia, że prowadzenie internetowego bloga pozytywnie wpływa na stan psychologiczny i umiejętności społeczne młodzieży - informuje serwis eScienceNews. 

Pisanie bloga przynosi wiele korzyści nastolatkom, które doświadczają problemów w sferze społecznej. Podnosi ich poczucie własnej wartości i sprzyja poprawie relacji z przyjaciółmi. Jest skuteczniejsze niż prowadzenie tradycyjnego pamiętnika, ale najlepszy efekt przynosi, gdy społeczność internetowa może komentować wpisy autora.

"Badanie pokazało, że pisanie osobistego pamiętnika lub inne formy ekspresywnego pisania sprzyjają radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi i polepszają samopoczucie. Prowadzenie bloga umożliwia nastolatkom swobodną ekspresję i łatwą komunikację z innymi, a młodzież tak ,czy inaczej, spędza wiele czasu przed komputerem." - mówi Meyran Boniel-Nissim z University of Haifa w Izraelu, głowa zespołu badawczego.

W eksperymencie uczestniczyli izraelscy uczniowie, których wybrano na podstawie wyników w kwestionariuszu, dotyczącym odczuwanych emocji i jakości kontaktów interpersonalnych. Wybrano 124 dziewczynki i 37 chłopców, o średniej wieku 15 lat, u których występowały uczucia społecznego lęku lub dyskomfortu. Badani deklarowali trudności w zdobywaniu i utrzymywaniu przyjaciół. Naukowcy oszacowywali wysokość poczucia własnej wartości, aktywność społeczną i obserwowali zachowanie osób badanych przed eksperymentem, zaraz po i po upływie dwóch miesięcy od zakończenia badania.

Badani zostali podzieleni na cztery grupy eksperymentalne, które prowadziły bloga przez 10 tygodni i dwie grupy kontrolne, z których jedna pisała tradycyjny pamiętnik, a druga nie robiła nic. Grupy eksperymentalne otrzymały różne instrukcje. Dwie grupy zwierzały się w internecie ze swoich problemów emocjonalnych i społecznych, a pozostałe pisały na dowolny temat, przy czym w obu kategoriach znajdowała się jedna grupa, której wpisy mogli komentować internauci.

Okazało się, że poczucie własnej wartości, dobrostan psychologiczny i umiejętności społeczne uległy poprawie we wszystkich grupach blogerów w porównaniu z zespołami, które pisały papierowy pamiętnik lub nie podejmowały żadnej aktywności. Ponadto lepsze wyniki osiągały nastolatki, które pisały o osobistych problemach oraz otrzymywały komentarze od innych. Wszystkie rezultaty utrzymały się po upływie dwóch miesięcy.

"Chociaż znęcanie się i nadużycia są powszechnymi zjawiskami w sieci, zauważyliśmy, że prawie wszystkie komentarze do wpisów na blogach naszych osób badanych były wspierające i miały pozytywny wydźwięk" - komentuje współautor badania, Azy Barak.

Naukowcy obawiają się jedynie, że nieproporcjonalny dobór uczestników pod względem płci mógł zaburzyć wyniki badania i radzą, aby przyszłe eksperymenty zapewniały równomierny podział.

PAP - Nauka w Polsce

ooo/ tot/bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Zarejestrowano pierwsze chwile tworzenia się serca

  • Fot. Adobe Stock

    Sztuczna inteligencja obliczyła objętość wszystkich lodowców

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera