Palacze próbujący się rozstać z nałogiem mają dwukrotnie większe szanse na sukces, jeżeli ich starania są wspomagane przez motywujące do rzucenia palenia wiadomości tekstowe - informują naukowcy z Wielkiej Brytanii na łamach pisma "Lancet". <br />
Caroline Free wraz z zespołem z London School of Hygiene and Tropical Medicine przebadała 5800 palaczy, którzy chcieli rzucić palenie. 2915 palaczy otrzymywało podczas trwania projektu SMS-y motywujące do walki z nałogiem, 2885 uczestników dostawała SMS-y kontrolne o treści neutralnej.
Wiadomości motywujące przekonywały palaczy do rzucenia nałogu konkretnego dnia, dodawały wiary, że im się uda, zawierały porady, jak utrzymać aktualną wagę i pomagały poradzić sobie z głodem nikotynowym. "Chęć zapalenia papierosa średnio trwa mniej niż 5 minut. Żeby o niej zapomnieć spróbuj popijać napój powoli, dopóki głód nikotynowy nie minie" - to treść jednego z takich SMS-ów.
Abstynencja była sprawdzana testem na obecność nikotyny w ślinie uczestników. Ci, którzy zgłaszali, że rzucili palenie, a okazało się, że palą nadal, byli liczeni jako palacze.
Wyniki pokazały, że osoby z grupy motywowanej SMS-ami miały dwukrotnie większą szansę na rzucenie palenia, w porównaniu do grupy kontrolnej. Zdaniem autorów pracy, tego typu metoda powinna być dostępna jako dodatkowa pomoc oprócz istniejących sposobów wspomagających rzucanie palenia.
"SMS-y są łatwą, tanią i wygodną dla palaczy metodą wsparcia w rozstaniu z nałogiem. Ludzie opisywali je jako przyjazne i przyznawali, że pomogły im zwalczyć pokusę sięgnięcia po papierosa" - dodaje dr Free.
PAP - Nauka w Polsce
kdo/ agt/bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.