Słodkie napoje podnoszą ciśnienie

Nadmiar zawierających cukier napojów może zwiększać ryzyko nadciśnienia tętniczego - informuje pismo &quot;Hypertension&quot;. <br /><br />

Jak wskazują wyniki amerykańsko-brytyjskich badań, wypijanie więcej niż 355 mililitrów dosładzanego cukrem soku owocowego czy napoju gazowanego zwiększa ryzyko nadciśnienia. Każda dodatkowa puszka słodkiego, gazowanego napoju wiąże się ze wzrostem zarówno ciśnienia skurczowego (1,6 mmHg) jak i rozkurczowego (0,8 mmHg).

W badaniach wzięło udział 2500 osób z USA i Wielkiej Brytanii w wieku od 40 do 59 lat, które przy czterech różnych okazjach proszono, aby napisały, co jadły w ciągu poprzednich 24 godzin. Naukowcy pobierali także próbkę moczu i mierzyli ciśnienie krwi.

Jak się okazało, osoby konsumujące więcej niż jeden słodzony cukrem napój spożywały w ciągu doby średnio o 397 kalorii więcej. Częściej były otyłe, a ich dieta - mniej zdrowa.

Nie wiadomo dokładnie, w jaki sposób słodzone cukrem napoje podnoszą ciśnienie, jednak badacze przypuszczają, że zbyt duża zawartość cukru we krwi zakłóca napięcie ścian naczyń krwionośnych i poziom sodu w organizmie. Napoje zawierające zamiast cukru słodzik nie wpływają na ryzyko nadciśnienia. PMW

PAP - Nauka w Polsce

krf/bsz

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Zarejestrowano pierwsze chwile tworzenia się serca

  • Fot. Adobe Stock

    Sztuczna inteligencja obliczyła objętość wszystkich lodowców

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera