
<strong>23 internetowe doświadczenia fizyczne powstaną w ramach projektu "E-doświadczenia w fizyce"</strong>, który wdraża właśnie Wydział Fizyki i Matematyki Stosowanej Politechniki Gdańskiej. Najpierw e-doświadczenia przetestują uczniowie, a potem będą one wprowadzane do programu nauczania fizyki.
Jak informuje Politechnika Gdańska, opracowane w ramach projektu doświadczenia będą stopniowo wprowadzane do programu nauczania fizyki i astronomii. "Stopniowo, bowiem nim wirtualne eksperymenty na stałe zagoszczą w programie nauczania zostaną skrupulatnie przetestowane" - czytamy na stronie internetowej gdańskiej uczelni.
Eksperymenty - za pomocą specjalnej platformy internetowej - będą testowali uczniowie z 20 szkół ponadgimnazjalnych z województwa pomorskiego. Użytkownikami aplikacji będzie więc dwudziestu nauczycieli fizyki, a jej odbiorcami co najmniej 500 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Jedno e-doświadczenie będzie sprawdzane przez około trzy tygodnie.
Testowanie e-doświadczeń rozpocznie się we wrześniu tego roku i potrwa dwa lata szkolne. Próby mają wykazać przede wszystkim wpływ wirtualnych doświadczeń na zainteresowania, wiedzę oraz osiągnięcia i umiejętności uczniów.
Ponadto dla nauczycieli ze szkół, które przetestują doświadczenia, Politechnika Gdańska przygotowała specjalne szkolenia. Uczniowie w swoich szkołach będą mogli zobaczyć pokazy fizyczne przygotowane przez kadrę akademicką.
Już teraz na stronie internetowej projektu ( http://e-doswiadczenia.mif.pg.gda.pl ) można przeprowadzić dwa doświadczenia: wahadło i ława optyczna.
Zdaniem dr. Sytego, możliwość swobodnej ingerencji w e-doświadczenie sprawi, że uczeń będzie działał zgodnie ze schematem: zaprojektuj - zbuduj - wykonaj doświadczenie, a następnie: przeanalizuj i opracuj wyniki. "Rozbudzimy u młodego człowieka naukową ciekawość i aktywność oraz nauczymy go identyfikacji problemów badawczych" - przekonuje.
Twórcy aplikacji przewidują, że wprowadzenie do szkół innowacyjnego narzędzia, jakim są e-doświadczenia, spowoduje rozbudzenie zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych naukami ścisłymi, a w szczególności fizyką, co będzie skutkowało m.in. wzrostem ich zainteresowania studiowaniem kierunków technicznych.
"Dzięki projektom unijnym m.in. +Za rękę z Einsteinem+ realizowanym dwukrotnie na naszym wydziale obserwujemy tendencję wzrostową. Warto więc realizować kolejne działania, aby ją utrzymać" - mówi dr Syty.
Szczegółowe informacje na temat projektu są dostępne tutaj oraz tu.
PAP - Nauka w Polsce
ekr/ agt/ kap/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.