Fizyczne eksperymenty już wkrótce dostępne w internecie

<strong>23 internetowe doświadczenia fizyczne powstaną w ramach projektu &quot;E-doświadczenia w fizyce&quot;</strong>, który wdraża właśnie Wydział Fizyki i Matematyki Stosowanej Politechniki Gdańskiej. Najpierw e-doświadczenia przetestują uczniowie, a potem będą one wprowadzane do programu nauczania fizyki.

"Chciałbym mocno zaznaczyć, że naszym celem nie jest zastępowanie doświadczeń fizycznych, są one absolutnie niezbędne w dydaktyce fizyki. E-doświadczenia mają na celu pokazanie zagadnień fizycznych w szerszej perspektywie. Umożliwią one głębsze zrozumienie problemu, pozwolą na budowanie lepiej rozumianych modeli, ciągów przyczynowo-skutkowych i zbiorów zależności, niezbędnych do opisu danego zjawiska" - opowiada kierownik projektu dr inż. Paweł Syty.

Jak informuje Politechnika Gdańska, opracowane w ramach projektu doświadczenia będą stopniowo wprowadzane do programu nauczania fizyki i astronomii. "Stopniowo, bowiem nim wirtualne eksperymenty na stałe zagoszczą w programie nauczania zostaną skrupulatnie przetestowane" - czytamy na stronie internetowej gdańskiej uczelni.

Eksperymenty - za pomocą specjalnej platformy internetowej - będą testowali uczniowie z 20 szkół ponadgimnazjalnych z województwa pomorskiego. Użytkownikami aplikacji będzie więc dwudziestu nauczycieli fizyki, a jej odbiorcami co najmniej 500 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Jedno e-doświadczenie będzie sprawdzane przez około trzy tygodnie.

Testowanie e-doświadczeń rozpocznie się we wrześniu tego roku i potrwa dwa lata szkolne. Próby mają wykazać przede wszystkim wpływ wirtualnych doświadczeń na zainteresowania, wiedzę oraz osiągnięcia i umiejętności uczniów.

Ponadto dla nauczycieli ze szkół, które przetestują doświadczenia, Politechnika Gdańska przygotowała specjalne szkolenia. Uczniowie w swoich szkołach będą mogli zobaczyć pokazy fizyczne przygotowane przez kadrę akademicką.

Już teraz na stronie internetowej projektu ( http://e-doswiadczenia.mif.pg.gda.pl ) można przeprowadzić dwa doświadczenia: wahadło i ława optyczna.

Zdaniem dr. Sytego, możliwość swobodnej ingerencji w e-doświadczenie sprawi, że uczeń będzie działał zgodnie ze schematem: zaprojektuj - zbuduj - wykonaj doświadczenie, a następnie: przeanalizuj i opracuj wyniki. "Rozbudzimy u młodego człowieka naukową ciekawość i aktywność oraz nauczymy go identyfikacji problemów badawczych" - przekonuje.

Twórcy aplikacji przewidują, że wprowadzenie do szkół innowacyjnego narzędzia, jakim są e-doświadczenia, spowoduje rozbudzenie zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych naukami ścisłymi, a w szczególności fizyką, co będzie skutkowało m.in. wzrostem ich zainteresowania studiowaniem kierunków technicznych.

"Dzięki projektom unijnym m.in. +Za rękę z Einsteinem+ realizowanym dwukrotnie na naszym wydziale obserwujemy tendencję wzrostową. Warto więc realizować kolejne działania, aby ją utrzymać" - mówi dr Syty.

Szczegółowe informacje na temat projektu są dostępne tutaj oraz tu.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ agt/ kap/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 21.06.2024 PAP/Art Service

    Małopolskie Centrum Nauki Cogiteon odwiedziło ponad 102 tys. gości; w planach planetarium

  • Fot. Adobe Stock

    Popularyzator astronomii: po prostu patrzmy w niebo

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera