Rezonans magnetyczny głowy może w przyszłości pomóc przewidzieć, które dzieci z dysleksją nauczą się czytać w ciągu trzech lat - informują naukowcy w piśmie "Proceedings of the National Academy of Sciences". <br /><br />
Dysleksja jest zaburzeniem powodującym trudności w nauce czytania i pisania. Jej objawy występują u 5-17 proc. amerykańskich dzieci. W przypadku osób cierpiących na ciężką dysleksję około jedna piąta jest w stanie nauczyć się czytać.
Badacze wykorzystali dwie metody rezonansu magnetycznego: funkcjonalny magnetyczny rezonans jądrowy (wskazuje ilość tlenu używanego przez mózg podczas różnego rodzaju aktywności) oraz rezonans magnetyczny DTI (obrazowanie tensora dyfuzji), który pozwala obserwować połączenia pomiędzy poszczególnymi obszarami mózgu.
Badanym pokazywano pary słów i proszono o wskazanie tych, które się rymują (przy uwzględnieniu różnic w pisowni i wymowie słów w języku angielskim). U około połowy dyslektyków zaobserwowali wówczas dodatkową aktywność w okolicach prawego płata skroniowego (zakręt czołowy dolny). U niektórych rezonans wykazał ponadto silniejsze połączenia pomiędzy włóknami nerwowymi łączącymi przednie i tylne obszary mózgu.
Gdy tę samą grupę zbadano dwa i pół roku później, okazało się, że dzieci, których mózg przejawiał nietypową aktywność częściej osiągały sukces w nauce czytania niż inni dyslektycy.
"Daje nam to nadzieję, że w przyszłości łatwiej będzie identyfikować dzieci, które mają szansę na poprawę. Należy wykonać więcej badań, zanim będzie można mówić o zastosowaniu klinicznym tej metody, jednak jest to ogromny krok naprzód" - mówi autorka badań dr Fumiko Hoeft z Stanford University School of Medicine.
Badania wchodzą w zakres neurobiologii edukacyjnej, obszaru zajmującego się wykorzystaniem obrazowania mózgu w leczeniu problemów z uczeniem się u dzieci. KOC
PAP - Nauka w Polsce
krf/bsz
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.