27 milionów dotacji na rozwój infrastruktury badawczej w motoryzacji | Nauka w Polsce

27 milionów dotacji na rozwój infrastruktury badawczej w motoryzacji

Fot. Fotolia

Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów w ramach Przemysłowego Instytutu Motoryzacji (PIMOT) otrzymało ponad 27 mln zł unijnej dotacji. Pieniądze te umożliwią stworzenie nowoczesnych i unikatowych w skali naszego kraju stanowisk badawczych.

Dotację na dofinansowanie projektu Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów przyznano w ramach „Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020”. O dofinansowaniu poinformowali przedstawiciele PIMOT w przesłanym PAP komunikacie.

Fundusze mają pozwolić na rozbudowę nowoczesnej infrastruktury badawczej, która będzie wykorzystywana do badań rozwojowych w zakresie pojazdów elektrycznych i ich komponentów, pojazdów autonomicznych i bezpieczeństwa biernego pojazdów.

Dzięki dofinansowaniu nowoczesne Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów znacznie zwiększy także zakres usług naukowo-badawczych w obszarze badania elementów ciernych układów hamulcowych wszystkich kategorii pojazdów i silników zasilanych metanem.

Centrum ma pomóc w rozwoju elektromobilności w Polsce. Badania w tym zakresie będą możliwe m.in. dzięki komorze kompatybilności elektromagnetycznej, w której będą badane pojazdy o masie nawet do 50 ton (takich jak autobusy i pojazdy wojskowe).

"Komora kompatybilności elektromagnetycznej wyposażona w obrotnicę z zamontowaną hamownią pozwoli na badanie pojazdów w symulowanych warunkach rzeczywistych. Komora ma szczególne znaczenie dla rozwoju rynku pojazdów z napędem elektrycznym (hybrydowym) oraz pojazdów autonomicznych. W komorze możliwe będą badania emisji elektromagnetycznej (części, zespołów i wyposażenia pojazdów) oraz promieniowania elektromagnetycznego" – opowiada wicedyrektor PIMOT-u ds. Rozwoju i Wdrożeń Bogusław Pijanowski.

Dofinansowanie pozwoli ponadto na doposażenie w komorę klimatyczną elektrohydraulicznego symulatora obciążeń trakcyjnych. "Obecnie posiadamy unikatowe stanowisko o 6 stopniach swobody, na którym można badać elementy o masie do 1000 kg, np. baterie do pojazdów elektrycznych. Jest to jedyne tego typu stanowisko w Polsce. Na symulatorze można wymusić drgania o częstotliwościach i amplitudach określonych na podstawie pomiarów wykonanych w rzeczywistych warunkach eksploatacji pojazdów - np. na drogach o różnej nawierzchni czy bezdrożach" – dodaje Anna Kieracińska z PIMOT-u.

Głównym celem inwestycji jest stworzenie centrum kompetencyjnego w obszarze usług B+R w celu wprowadzenia na rynek innowacyjnych i odpowiadających potrzebom gospodarki produktów. Środki pozyskane w ramach RPO przez PIMOT zapewnią przedsiębiorcom silne wsparcie naukowo-badawcze w procesie doskonalenia wyrobów motoryzacyjnych i wprowadzaniu ich na rynki światowe.

Umowę na dofinansowanie projektu podpisano 6 lutego Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego.

PAP - Nauka w Polsce

lt/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Prof. Ryszard Koziołek: AI nie wyprze humanistów, ale przesunie ich w inne miejsce (wywiad)

  • Osiągnięto kluczowy cel w fuzyjnym eksperymencie ELISE

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera