
Zmiany w standardach kształcenia przyszłych lekarzy, lekarzy dentystów i położnych, dotyczące m.in. liczebności grup studentów, wymiaru zajęć z nauk klinicznych i warunków prowadzenia zajęć z anatomii, wprowadza projekt rozporządzenia resortu nauki. Do 24 marca trwają konsultacje publiczne projektu.
Opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt wprowadza zmiany w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.
Postulaty zmian w standardach kształcenia przygotowującego do zawodów lekarza i lekarza dentysty zgłosiły środowiska akademickie i medyczne.
Jak wskazali projektodawcy, dotyczą one liczebności grup studentów na zajęciach z nauk klinicznych niezabiegowych i nauk klinicznych zabiegowych, oraz liczebności grup studentów na zajęciach praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów. W przypadku standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza – postulowano również zmianę liczby godzin z zakresu nauk klinicznych, realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych na wszystkich latach studiów, oraz wymagań dotyczących warunków prowadzenia zajęć z anatomii (zakres nauk morfologicznych), a także zmian dotyczących infrastruktury, w której są realizowane zajęcia z zakresu nauk klinicznych.
Środowiska akademickie i medyczne wskazywały, że obecne wymagania dotyczące standardów kształcenia przyszłych lekarzy i dentystów, dotyczące kształcenia w zakresie nauk klinicznych i praktycznego nauczania klinicznego, zwiększają ryzyko obniżenia jakości kształcenia na studiach na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym, co może mieć przełożenie na jakość opieki zdrowotnej nad pacjentami - wskazano w ocenie skutków regulacji.
Ponadto - jak uzasadniono - w standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza dentysty niezbędne jest rozszerzenie efektów uczenia się w zakresie dotyczącym medycyny regeneracyjnej i stomatologii cyfrowej. Ma to związek z koniecznością wdrożenia przepisów unijnych.
Jeśli chodzi o standard kształcenia przyszłych położnych, na studiach I stopnia "zachodzi konieczność określenia liczebności grup studentów uczestniczących w zajęciach prowadzonych w pracowniach umiejętności położniczych, pracowniach symulacji wysokiej wierności oraz w zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych" analogicznie do standardu przygotowania pielęgniarek na studiach pierwszego stopnia.
Jeśli chodzi o kształcenie lekarzy, w projekcie przewidziano m.in. zmianę wymiaru zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych w przypadku kształcenia w zakresie nauk klinicznych (niezabiegowych i zabiegowych). Wymiar zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych ma wynosić od 5 proc. do 15 proc. łącznej liczby godzin zajęć z grup zajęć w zakresie nauk klinicznych (niezabiegowych i zabiegowych); obecnie wymiar tych zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych wynosi co najmniej 5 proc. łącznej liczby godzin zajęć.
Poza tym, zgodnie z zapisami projektu, zajęcia w zakresie nauk klinicznych (niezabiegowych i zabiegowych) będą realizowane w grupach liczących do 6 studentów.
Projekt doprecyzowuje też, że zajęcia z nauk klinicznych będą prowadzone w podmiotach leczniczych, w szczególności w klinikach i oddziałach szpitalnych, które ze względu na specyfikę i liczbę udzielanych przez nie świadczeń zdrowotnych, zapewniają studentom możliwość osiągnięcia efektów uczenia się z zakresu nauk klinicznych, oraz w symulowanych warunkach klinicznych. Obecnie nowelizowane rozporządzenie określa, że zajęcia te są prowadzone w klinikach i oddziałach szpitalnych oraz w symulowanych warunkach klinicznych.
W projekcie zaproponowano także zmianę wymiaru zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych w przypadku zajęć z praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów i praktyk zawodowych. Mają się one odbywać w podmiotach leczniczych, w szczególności w klinikach i oddziałach szpitalnych, oraz mogą odbywać się (w wymiarze od 5 proc. do 15 proc. liczby godzin tych zajęć) w symulowanych warunkach klinicznych. Teraz wymiar tych zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych wynosi nie więcej niż 10 proc. godzin tych zajęć.
Natomiast w standardzie kształcenia przygotowującego do zawodu lekarza dentysty zaproponowano, by zajęcia z nauk klinicznych mogły być prowadzone w grupach do 6 studentów.
W standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu położnej na studiach pierwszego stopnia projekt przewiduje, że zajęcia w pracowniach umiejętności położniczych, pracowniach symulacji wysokiej wierności oraz zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe będą realizowane w grupach liczących do 8 studentów. Z tym, że zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe realizowane w oddziałach szpitalnych intensywnej terapii, neonatologicznych, położniczo-noworodkowych i pediatrycznych, salach porodowych oraz w bloku operacyjnym, podstawowej opiece zdrowotnej (gabinetach położnej podstawowej opieki zdrowotnej i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej) i ambulatoryjnej opiece specjalistycznej (poradniach ginekologicznych i ginekologiczno-położniczych oraz poradniach laktacyjnych), będą realizowane w grupach liczących nie więcej niż 4 studentów.
Projektodawcy oceniają, że wprowadzenie projektowanych rozwiązań umożliwi absolwentom tych trzech kierunków m.in. umiejętności praktycznych, niezbędnych na rynku pracy. Jednocześnie zakładają, że proponowane zmiany zwiększą komfort i bezpieczeństwo pacjentów, z którymi studenci mają kontakt w ramach zajęć.
Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Uczelnie będą zobowiązane do dostosowania do zmienionych standardów kształcenia, tak aby studenci, którzy w roku akademickim 2025/2026 podejmą studia na kierunku lekarskim, lekarsko-dentystycznym oraz studia pierwszego stopnia na kierunku położnictwo, byli kształceni zgodnie z wymaganiami zapisanymi w projektowanym rozporządzeniu.(PAP)
Nauka w Polsce
agt/ zan/
Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.