Paleontolog: w szkole o dinozaurach, ewolucji i historii życia na Ziemi jest za mało

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Historia życia na Ziemi, ewolucja, dinozaury – te tematy są w edukacji bardzo słabo obecne, co pokutuje brakami w wiedzy ogólnej i opiniami, jakoby ludzie żyli w czasach dinozaurów – powiedział PAP paleontolog dr hab. Tomasz Sulej, prof. Instytutu Paleobiologii PAN.

W ten sposób – w przypadającym 26 lutego Dniu Dinozaura – naukowiec skomentował wyniki najnowszego badania Eurobarometru na temat podejścia Europejczyków do nauki i technologii. Podano w nich m.in., że blisko jedna trzecia Polaków (32 proc.) uważa, że ludzie żyli w tym samym czasie, co dinozaury, a blisko dwie piąte (38 proc.) nie wierzy, że współcześni ludzie rozwinęli się z wcześniejszych gatunków zwierząt.

„Z takim podejściem spotykam się na co dzień, nie jestem tym zaskoczony” – powiedział Tomasz Sulej w rozmowie PAP.

Jak mówił, w edukacji, w podręcznikach, dinozaurom i w ogóle historii życia na Ziemi poświęca się bardzo mało uwagi. „Również temat ewolucji w polskich szkołach jest bardzo słabo nauczany. Dlatego poziom wiedzy szeroko pojętego społeczeństwa jest w tych zakresach bardzo niski, a przecież są to podstawy wiedzy o naszym świecie” – podkreślił paleontolog.

W jego ocenie, jest to też pokłosie silnego błędnego myślenia religijnego i wiary w - źle rozumiane - stworzenie świata przez Boga. „Jednak według mnie jedno nie wyklucza drugiego. Bóg przecież mógł stworzyć świat – niekoniecznie jako rzemieślnik, a jako prawodawca” – wskazał.

Dodał, że pokłosie niskiej wiedzy na temat znaczenia dziedzictwa przyrodniczego widzi też bezpośrednio w swojej pracy badawczej. „Nierzadko, kiedy przy jakiejś budowie zostaną odkryte skamieniałości, paleontolodzy mają duży problem, aby mieć do nich dostęp. Poza tym, w Polsce skamieniałości np. dinozaurów nie są chronione prawem” – zwrócił uwagę Tomasz Sulej.

Przypomniał, że w Polsce nie ma Muzeum Historii Naturalnej, choć starania o jego utworzenie trwają od kilku dekad. „Muzeum mogłoby się przyczynić do zwiększania wiedzy społeczeństwa na przykład na temat ewolucji” – ocenił.

Tomasz Sulej powiedział, że dinozaury nie są istotnym i interesującym tematem dla ogółu społeczeństwa. „Większość z nas się nad tym nie zastanawia. Najwięcej miłośników dinozaurów faktycznie jest wśród dzieci. Podejrzewam, że osoby młode oraz młodzi dorośli jeszcze pamiętają, że dinozaury nie żyły w tym samych czasach, co człowiek. Ale przypuszczam, że osoby starsze nigdy się o tym nie uczyły. I jeśli ktoś się tym nie interesuje, to pozostaje z wyobrażeniami np. z bajki Flinstonowie, gdzie ludzie spotykali dinozaury” – powiedział.

Jednocześnie paleontolog zachęcił, aby jednak spróbować wejść w ten „fascynujący świat dinozaurów”.

„Bardzo często, gdy opowiadam o mojej pracy i przykładowo o dinozaurach, które żyły kiedyś na terenie Polski, ludzie zaczynają mnie słuchać z zainteresowaniem, a nierzadko i z zapartym tchem. Dlatego zachęcam, aby spróbować przypomnieć sobie podstawy wiedzy o fascynującej historii życia na Ziemi” – podsumował Tomasz Sulej.

Agnieszka Kliks-Pudlik (PAP)

akp/ bar/ lm/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Eksperci: miejsce kotów jest w domu, inaczej zagrażają dzikim gatunkom, w tym chronionym

  • Fot. Adobe Stock

    Resorty nauki, rolnictwa oraz zdrowia chcą powołać Agencję Badań Weterynaryjnych

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera