Dinozaur o rogach jak szable

Źródło: Fabrizio Lavezzi © Evolutionsmuseet, Knuthenborg

Dinozaur o nazwie Lokiceratops miał potężne rogi, wyglądające jak ostrza szerokich szabel – informują naukowcy na łamach pisma „PeerJ”.

Roślinożerny gatunek żył ok. 78 mln lat temu. Odznaczał się niezwykłymi szerokimi i płaskimi rogami, wyrastającymi z kościanej kryzy, która otaczała kark zwierzęcia.

Gatunek został zidentyfikowany przez amerykańskich paleontologów, Josepha Serticha z Colorado State University i Marka Loewena z University of Utah. Jego pełna nazwa brzmi Lokiceratops rangiformis, co można przetłumaczyć jako "Rogaty pysk Lokiego, wyglądający jak jeleń". Loki to bóg oszust ze skandynawskiej mitologii. Wybrano to bóstwo, ponieważ skamieniałość przechowywana jest w duńskim Muzeum Ewolucji.

Rekonstrukcja czterech dinozaurów, które żyły równolegle w Kennedy Coulee Assemblage (Montana północna i Alberta południowa). Źródło: Fabrizio Lavezzi © Evolutionsmuseet, Knuthenborg, CC BY-NC-ND

Okaz odkryto w 2019 r. na pustkowiach stanu Montana, ok. trzy kilometry od kanadyjskiej granicy. Obaj paleontolodzy poskładali okaz z porozrzucanych elementów.

Z rekonstrukcji wynika, że zwierzę mierzyło niemal siedem metrów długości i ważyło ok. pięciu ton. To największy gatunek z tej grupy dinozaurów znaleziony w Ameryce Północnej. Posiadał największe rogi na kryzie, dwa inne wyrastały mu z czoła, brakowało mu natomiast rogu na pysku, charakterystycznego dla pokrewnych gatunków.

Wyniki badań przedstawiono również na stronie uczelni. (PAP)