Uczelnie i instytucje

Wrocław/ Na Politechnice Wrocławskiej otwarto trzy nowe laboratoria

Fot. materiały prasowe Politechnika Wrocławska
Fot. materiały prasowe Politechnika Wrocławska

W środę na Politechnice Wrocławskiej zostały zaprezentowane trzy nowe laboratoria dydaktyczne. O ich wyposażenie zadbali naukowcy z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym. Studenci poznają w nich działanie różnych układów znajdujących się w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

Nowe laboratoria powstały w budynku P-14, w Kampusie Braci Gierymskich. Pomogą one studentom, którzy chcą poznać działanie różnych układów pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W laboratoriach znalazły się m.in. hamownie jednostek napędowych, makieta samochodu elektrycznego czy stanowiska służące do analizy mechaniki płynów. Nad wyposażeniem czuwali naukowcy z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym.

"Chcemy przygotować do wejścia na rynek pracy inżynierów z kompleksową wiedzą, bazującą nie tylko na teorii z wykładów, ale i na praktycznych umiejętnościach zdobywanych właśnie dzięki godzinom spędzonym z nami w laboratoriach" - powiedziała cytowana w komunikacie dr hab. inż. Anna Janicka, zastępczyni kierownika Katedry Inżynierii Pojazdów.

W laboratorium układów napędowych znalazły się cztery hamownie silników elektrycznych. Oprócz tego, do dyspozycji studentów jest stanowisko do badania linii komunikacyjnych, która pozwala m.in. analizować proces ładowania i rozładowywania baterii. Młodzi badacze będą też mogli badać samochód hybrydowy dzięki pełnoskalowej makiecie.

"Możemy ustawiać pewne parametry z poziomu diagnoskopu i później weryfikować zachowania pojazdu. Np. ustalić, że przekazujemy prąd tylko do jednego z silników albo zmieniać kąt wyprzedzenia zapłonu i sprawdzić, jak to wpłynie na pracę całego układu. W ten sposób studenci będą mogli w ramach ćwiczeń prowadzić takie symulacje, które firmy z branży motoryzacyjnej wykonują w procesie produkcyjnym" – opisał cytowany w komunikacie Adam Kamiński, doktorant Szkoły Doktorskiej i wykładowca.

Kolejne laboratorium pozwala na badania na aucie hybrydowym. Można w nim badać zjawiska w komorze spalania czy sprawdzać napięcia prądu. W Laboratorium Mechaniki Płynów przygotowano natomiast siedem stanowisk, gdzie można przeprowadzać badania z zakresu mechaniki płynów. Kierownik laboratorium dr hab. Maciej Zawiślak podkreślił, że dzięki nim "pokazujemy studentom w praktyce to, czego uczą się na wykładach".

"Jeśli (...) nie będą mieli okazji, żeby zobaczyć na własne oczy, jak ten płyn faktycznie płynie i jak się zachowuje w różnych układach, to w ich głowach zostaną tylko wzory na kartce. Dlatego ćwiczenia na tych stanowiskach są tak istotne" - zwrócił uwagę Maciej Zawiślak, cytowany w komunikacie.

Laboratoria mają nie tylko pomóc obecnym studentom, ale także przyciągać kolejnych. Przedstawiciele uczelni liczą, że wielu tegorocznych maturzystów wybierze ich Wydział Mechaniczny. Rekrutacja rusza 1 czerwca.(PAP)

Nauka w Polsce, Michał Torz

mt/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    440 mln zł z Funduszy Europejskich na fotoniczne układy scalone

  • Fot. Adobe Stock

    PIIT: prawo o AI powinno regulować kwestie bezpieczeństwa i być przyjazne innowacjom

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera