Psy lubią oglądać w telewizji… psy

Fot. Adobe Stock
Fot. Adobe Stock

Psy najchętniej oglądają w telewizji lub na komputerze inne zwierzęta, zwłaszcza przedstawicieli własnego gatunku. Filmy z ludźmi niespecjalnie je interesują. Naukowcy sprawdzali, jak czworonogi reagują na materiały wideo, żeby udoskonalić metody badania ich wzroku.

To, że psy są zainteresowane filmami w telewizji, na komputerach albo tabletach, naukowcy udowadniali kilkukrotnie, wiedzą też o tym właściciele czworonogów. Teraz badacze ze School of Veterinary Medicine na Uniwersytecie Wisconsin-Madison (USA) sprawdzili, jakie treści przyciągają psy przed ekrany, ale też jak wiek i wzrok wpływają na zainteresowanie kudłatych telewidzów treściami wideo.

Badanie, którym kierowała dr Freya Mowat, specjalistka w dziedzinie okulistyki weterynaryjnej, trwało rok – od marca 2022 r. do marca 2023 r. Wyniki prac opublikowano w magazynie „Applied Animal Behaviour Science”.

„Naszym celem jest ustalenie, co psy lubią oglądać w telewizji. To interesujące z punktu widzenia psiej behawiorystyki, ale chcemy również opracować nowe metody badania wzroku psów” – mówiła dr Mowat, kiedy wraz z zespołem rozpoczynała badanie.

Dodała, że jej zespół chce się też dowiedzieć, czy w miarę starzenia się psy potrzebują – tak jak ludzie – silniejszego oświetlenia albo wyraźnego oznaczenia schodów.

„Wiemy, że z wiekiem wzrok psów może się znacznie pogorszyć. Stwierdzenie stopnia tych zmian jest ważne także ze względu na bezpieczeństwo i komfort życia psów” – przekonywała Mowat.

Naukowczyni tłumaczyła też, że próby zastosowania u psów testów wzroku wykorzystywanych do badania ludzi zwykle kończyły się niepowodzeniem, bo okazywały się za trudne lub wymagały zbyt długiego i kosztownego szkolenia weterynarzy okulistów. Wraz z innymi badaczami Mowat uznała, że filmy mogą utrzymać uwagę psich pacjentów na tyle długo, by lekarze mogli zebrać najważniejsze informacje na temat funkcji wzrokowych zwierzaków. Żeby psy chciały oglądać telewizję lub filmy w komputerze, konieczne było stwierdzenie, jakie materiały interesują je najbardziej.

Naukowcy z Uniwersytetu Wisconsin-Madison stworzyli więc ankietę dla właścicieli psów. W kwestionariuszu pytano m.in. o nawyki psów podczas domowych seansów, a także o wiek, płeć, rasę i miejsce ich zamieszkania. Właściciele mogli też pokazać swoim pupilom cztery krótkie, przygotowane przez badaczy filmy przedstawiające m.in. przedmioty i inne zwierzęta, a potem zanotować ich reakcje. Kwestionariusz można było wypełnić w Internecie.

Analiza informacji, które podali właściciele czworonogów wykazała, że dowolne materiały wideo najczęściej oglądały psy myśliwskie i pasterskie. Wśród wszystkich badanych największym zainteresowaniem cieszyły się filmiki przedstawiające inne zwierzęta, a zwłaszcza psy. Ludzie na ekranie nie przykuwali specjalnej uwagi czworonogów – ta kategoria obrazów znalazła się na 9. (z 17) miejscu listy interesujących psy tematów. Co 10. zwierzaka wciągały kreskówki, 90 proc. „widzów” zaciekawiał ruch.

Właściciele 78 proc. psów zauważyli, że ich zwierzaki podczas oglądania materiałów wideo były aktywne: biegały, skakały, śledziły akcję na ekranie, czasem szczekały lub piszczały. Jak spodziewali się autorzy pracy, zainteresowanie filmami i reakcja na nie zależały od wieku i stanu wzroku zwierzaków – im starsze i słabiej widzące były psy, tym mniej zwracały uwagę na to, co działo się na ekranie.

Na apel naukowców odpowiedziało ponad 1600 osób z całego świata. W pracach uwzględniono ostatecznie dane 1246 psów – ich średni wiek to 4 lata, 54 proc. było psami rasowymi, 86 proc. należało do obywateli USA.

Badania nad oglądaniem telewizji przez czworonogi prowadzili wcześniej m.in. naukowcy z Kanady. Sprawdzali, jak psy postrzegają materiały wideo w telewizorze lub na monitorze komputera. Okazało się m.in., że zwierzęta lepiej widzą filmy na nowoczesnych ekranach. Psie oko rejestruje drgania o częstotliwości 75 Hz (dla ludzi to 55 Hz). W starszych odbiornikach, które miały częstotliwość odświeżania ekranu na poziomie 60 Hz (60 obrazów na sekundę), zwierzęta widziały męczące migotanie obrazu, nowsze ekrany odświeżają się z częstotliwością 100-120 Hz. Poza tym u psów występuje mniej fotoreceptorów (receptorów wrażliwych na długość fal konkretnych kolorów) niż u ludzi. Człowiek ma ich trzy rodzaje, pies dwa – jeden reagujący na barwę niebieską, a drugi na żółtą. Zwierzak widzi więc tylko w tych kolorach i odcieniach szarości.

Tę wiedzę wykorzystują m.in. nadawcy jedynej dotąd na świecie telewizji dla psów. W działającym od 2021 r. kanale kablowym Dog TV, dostępnym m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Francji Australii i Brazylii, dominują materiały wideo w niebiesko-żółtej tonacji. Zwolennicy takiej rozrywki dla czworonogów uważają, że telewizja bawi psy, ale też pozwala im m.in. uporać się z lękiem separacyjnym, kiedy ich właścicieli nie ma w domu, albo pokonać strach przed dźwiękami i obrazami, które wywołują w nich niepokój.

Według amerykańskiej organizacji World Population Review, zbierającej dane demograficzne, w jednej trzeciej wszystkich gospodarstw na świecie jest przynajmniej jeden pies. Całkowita liczba tych zwierząt na świecie wynosi od 700 mln do 1 mld, w Polsce jest ich ponad 7,5 mln.(PAP)

Anna Bugajska

abu/ bar/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • 17.12.2024 EPA/XINHUA

    Chiny/ Załoga misji Shenzhou-19 odbyła najdłuższy w historii spacer kosmiczny

  • Źródło: ESA – P. Sebirot

    ESA zbuduje nowy kosmiczny system komunikacji

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera